vovvarnaslya

Alla inlägg den 28 juni 2011

Av Bella - 28 juni 2011 13:26

Jag har nu bestämt mig för att ändra på maddes platsliggning. Det är många olika argument som har gjort att jag har bestämt mig för det!


Som den ser ut nu så har hon hakan i backen, vilket har fungerat hur bra som helst i lk 1 men nu när vi tränar inför dom högre klasserna och alltså med dold förare så har det skapat oro för madde. Hon vet mkt väl vad hon ska göra men hon känns inte trygg längre i uppgiften. Hon kryper inte länge emot mig, men hon har börjat lyfta huvudet, hon lägger sig inte alls villigt längre och hon ser ut o tycka det är jobbigt. Madde är en hund som vill ha koll på läget, dels omgivningen o dels på mig, nu när jag är dold så verkar hon tycka det är jobbigt då jag inte står o håller koll åt henne längre.. Jag har testat att bara lägga henne (med högt huvud) o säga stanna och sedan gått o gömt mig, hon såg genast mkt lugnare ch tryggare ut!!


Jag har även tränat platsen nu när det är riktigt varmt och det blir riktigt svårt för henne att flämta (vilket är deras sett att reglera kroppstemperaturen när det är varmt ute) när hon ska ha huvudet i backen och har därför lyft huvudet p.g.a det, då känns det ju lättare att hon får ha huvudet upp från första början och kan då flämta o behindrat! 


Något mer som jag har vägt in är ju det att det även kan spöregna på tävlingarna och madde är inte direkt en dyrkare av det, hon jobbar på jätte fint med resterande moment, men att hon ska behöva ligga med nosen i det blöta gräset kan innebära att hon kommer lyfta huvudet iaf, eller bli mer obekväm med sitationen än vad hon redan är.. Känner då att det kommer underlätta mkt för henne att få ligga med högt huvud redan från starten.


Tycker att hakan i backen är en jätte bra idé och vi hade garanterat fortsatt med det om madde hade vart TRYGG men nu är hon inte det. Platsliggningen kan vara ett jobbigt moment över huvudtaget för många hundar, speciellt med dold förare.. Jag vill att min flicka ska känna sig lugn medans jag är borta och då får man helt enkelt anpassa momenten efter sin hund, hundar går inte efter instruktions böcker, dom är individer!   

Matte

Madde

Kion

 

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Senaste inläggen

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kategorier

Länkar

Sök i bloggen

Gästboken

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards