vovvarnaslya

Alla inlägg under augusti 2011

Av Bella - 11 augusti 2011 14:13

Igår så fyllde min högt älskade ficka hela 3 år! Det känns som att de inte var länge sen hon fyllde 2 år   Hon är min pärla och min underbara trogna vän   Älskar henne så himla mkt, går inte riktigt att beskriva faktiskt!


   

Av Bella - 10 augusti 2011 10:36

I asöndags kom jag och madde hem igen efter att ha tillbringat 4 dagar på stigmansgården i tiveden. Det har vart årets kennelläger och vi har haft så himla kul   Vi var kanske 35 stycken hund ägare + familje medlemmar som anslöt, otroligt trevliga, kunniga, roliga och galna människor   otroligt kul är det även att få träffa så många ur maddes släkt, det är kusiner, helsyskon, mostrar o morbröder till madde och man ser massor av likheter!


Under dom här dagarna har det hunnit tränats mkt hund. Jag o madde har mest satsat på söket i år vilket har vart otroligt kul och jag har lärt mig jätte mkt! Madde är en hund som inte har speciellt stort figurant intresse, därför har mkt tid gått åt att jobba på det, för själva "sökarbetet", markeringarna och slagen gör hon hur fint som helst   Jag har sett stora framsteg mellan bara dom här passen och när vi skulle gå till rutan för sista passet sök så DROG hon mig dit haha   Vi har även kommit på hennes favorit belöning, mjukost på tub! Funkar hur bra som helst och hon vill verkligen stanna ute hos figuranten när dom har tuben! 3 pass sök blev det totalt fördelat på 2 dagar.


På fredagen körde vi först sök och sedan åkte vi ut och la spår! Tina (uppfödaren) la mitt o maddes spår. Vi trodde det skulle vara lätt terräng vilket inte stämde alls   började med en stigning/klättring upp för ett berg, sedan vart det snårigt, fullt med träd, guppigt och gick nerför. Under liggtiden började det även spöregna vilket gör det ännu svårare då spåret sprids ut.. Men kan vara kul med ett utmanande spår också och madde spårade helt galet bra   hon hade inga problem med terrängen över huvudtaget, hon spårade så nogrant med ett utmärkt tempo och hon tog alla apporterna klockrent! Duktigaste flickan!


Kvällarna/den lediga tiden spenderades tsm med dom andra, mkt prat, tips och skoj! Grillning och långbord varje kväll. På lördagen var det dasg för dom obligatoriska lekarna. Hur kul som helst är det   tyvärr så förlora mitt lag i år, man måste ju bryta av trenden menar jag (vi vann förra året), men vi hade kul ändå! Tack malin o nicklas för toppen arrangemang!


På söndagen regnade det hela dagen så vi passade på att träna platsliggning och lite lydnad eftersom regn inte är maddes favorit   det gick iaf hur bra som helst! Sedan var det dags att packa in allt i bilen, städa och säga hej då till alla! Tråkigt att det var slut så fort, kunde gärna ha hållt på några dagar till   Tack tina o co för ett toppen läger, längtar redan till nästa år!    

Av Bella - 1 augusti 2011 20:30

Var länge sen jag bloggade nu! Allt har bara rullat på som vanligt med bra träningar och härliga dagar, tills för 1 1/2 vecka sedan! Det börja med att madde helt plötsligt blev jätte halt och vill ej stödja på ena bakbenet   vi hittade ingen orsak alls så hon fick helt enkelt vila och så hoppades vi på att det skulle gå över fort! Jag är ju sån som målar "fan" på väggen fast det egentligen inte behövs såg framför mig en långtids skada, med rehab o veterinär och hela köret.. det behövdes inte   för 2 dar senare var hon helt symptom fri och pigg o glad igen! SKÖNT" Då han vi träna lite grann, sedan var det dags för nästa grej, jag blev sjuk! ligger förkyld i några dagar och det blir alltså knappt någon träning då heller.. Så den bästa uppladdningen inför tävling? nej inte direkt, men i torsdags så var det iaf dags för debuten i lk 2!


Vi var anmälda till en kvälls tävling i skultuna, min uppfödares hemma klubb! Så därför passade vi även på o hälsa på dom och pussa på valpar! Mer om det skriver jag i ett senare inlägg   Jag var ÄCKLIGT nervös innan tävlingen, även på planen under momenten. (vilket jag inte brukar vara) det hemskaste var nog platsliggningen då man ska stå gömd i 3 minuter utan att se hunden... och vi som har fått träna om det momentet, och har aldrig legat i 3 min med så många andra hundar och publik..  maddes kullbrors ägare anna (som var med som maskotar )  stod i publiken och det var väldigt skönt att kunna titta på henne och se att hon såg väldigt lugn ut medans vi stod där bakom skjulet! Madde låg galant, hon hade lagt ner huvet 20 sek innan jag kom fram igen och vi fick 10:a på det momentet   Så skönt!


Sedan hade vi startnummer 5. Madde verkade riktigt taggad och med innan vi gick in på planen, men så fort vi gick ut på planen så "dog" hon lite, energin försvan och hennes underbara fokus var inte alls densamma   Vi gjorde ändå ett helt okej fritt följ, med 8,5 p som bedömning. Läggandet gjorde hon fint, kändes dock som att hon la sig väldigt sent, tydligen inte för vi fick en 9:a på det, avdrag för att jag tydligen (omedvetet) hade gjort dk med överkroppen?  På ink med ställandet som har funkat väldigt bra för mig och madde blev det en 0:a! Vi har aldrig tränat på SÅ långt avstånd och madde älskar inkallningen så hon sprang som en dåre, vid mitt kommando saktade hon ner lite men fortsatte sen o springa, haha , fin ingång iaf!  Vi måste träna med låånga avstånd! det som var helt klock rent med inkallningen var det att hon satt som fastgjuten i backen tills jag ropade, JIPPI! Hon är en riktig liten tjuvstartare och det här har vi jobbat med massor på senaste tiden! 


Rutan har vi haft mkt problem med, nu när jag har köpt rutband fungerar det så mkt böttre.. men vi har bara hunnit träna med det i knappt 1 vecka och bara 3-4 gånger på 10 m håll och aldrig utan belöning efter andra moment.. därför hade jag inga direkta förväntningar på det momentet. jag stalde upp henne mot rutan, riktade och skickade, först sprang hon fel, jag dirrigerade, hon sprang lite fel igen och sedan upptäckte hon rutan, hon sprang dit och stallde sig så fint så vid rutbandet! dock med framtassarna utanför bandet.. men jag är nöjd med henne ändå! För när hon såg rutan så gjorde hon precis som hon skulle, bara lite långt fram   Apporteringen gick galant!! 10:a   


sen kommer dom två momenten som jag inte är nöjd med, och som hon kan! Hoppet gick sådär, hon hoppa ut fint, men lyssna inte på sitt, fick kommendera igen och då satte hon sig, hon hoppa tbx utan mitt kommando och hon slog även i hindret för hon satt alldeles för nära   hon gjorde såhär på träningstävlingen på klubben med, men inte på träning (även fast nån kommenderar).. jätte tråkigt för hon kan det så snyggt, det är något vi verkligen får ta tag i! När vi skulle göra fjärrdirrigeringen så började hon titta och leta efter mamma i publiken *suck*, hon hörde inte mitt första kommando, inte mitt andra heller och då bröt jag momentet på en gång, var ingen idé och fortsätta tjata på henne då! Båda dom här momenten kan hon så bra! men nästa tävling kanske det går bättre! 


Är mer nöjd nu efter tävlingen än vad jag var precis efter, jag kan nu se bra grejer även på dom nollade momenten! Så nu taggar vi inför nästa tävling som är nu i augusti.. men kommer nog inte bli bästa uppladdningen nu heller.. madde är skendräktig    och inte jätte sugen på träning för tillfället + att det har vart smäll hett ute.. men vi ska försöka så gott vi kan! Det kommer ju fler tävlingar om inte annat! Jag vet att vi kan alla momenten skit snyggt, vilket även andra säger.. vi ska bara få till det på tävling   


  

Matte

Madde

Kion

 

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Senaste inläggen

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kategorier

Länkar

Sök i bloggen

Gästboken

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards