vovvarnaslya

Alla inlägg under februari 2011

Av Bella - 28 februari 2011 17:46

Igår så var jag o madde iväg på årets sista ridhus träning med agilityn på öbk , kommer bli långt hopp tills våren är här så man kan träna ute igen!   


Träningen gick iaf kanon! Vi tränade slalomingångar och då i fart, med hinder innan och på båda sidorna, allting gick jätte fint   Hon hade inga problem o hitta slalomingångarna med 2-4 hinder innan, men la man in slalomet i en bana (som vi körde på träningen) så var det inte så lätt. Jag räknade inte med att hon skulle klara ingången eftersom det var i sånn fart o hon var så inne i själva banan.. VI vet ju vilket steg vi ligger på så vi jobbar vidare o snart klarar vi ingångarna i bana med   jobbade även med 4:a portar och hon tog dom super fint o jätte fin fart  vart nästan chockad eftersom hon brukar gå i slalomportarna   


Vi tränade även "runt", alltså att hon ska runda hindret o ta det från andra sidan, om ni förstår vad jag menar   Många använder ut kommando där, men jag vill hålla isär ut och runt för oss. Ut för oss är att hon ska hålla ut bågen/vägen för att ta ett hinder, medans runt då ska vara att runda hinderstödet för o ta samma hinder   Vi har tränat runt med lyktstolpar o träd här hemma, hon har förstot grejen men det vart mkt tydligare med runt nu när hon fick runda ett hinder, duktiga flickan!   


Vart även startträning, något som jag slarvat lite med   har låtit henner tjuvstarta ibland när vi har gjort kombinationer o.s.v., men så ska det inte vara mer nu! Nu är det sitt o stanna punkt slut   


Vi byggde också upp en bana och den gick kalas bra, skit fina kontaktfält, tajta svängar och hon hade världens driv i steget   Matte fick springa kan jag lova   


Jätte nöjd med träningen helt enkelt!

Av Bella - 24 februari 2011 19:34

Ja idag vart det en tidig promenad! Jag o världens bästa Emma hade bestämmt att vi skulle upp o ut o gå med hundarna tidigt på morgonen så klockan 06.10 stog jag o madde redo utanför emma   kallt var de (-20) så man hade klätt på sig ordentligt, men gud vad skönt det var o gå sådär tidigt! 1 timme var vi ute ungefär.. Knappt nått folk så vi kunde gå på o prata om allt som vanligt   Hundarna fick även rejsa lite, skit kul tyckte dom  


Vart sedan inringd till jobb, hemma vid 2 tiden, ut med hundarna, käka i ta de lugnt i soffan vid 3, somna i soffan o vakna vid halv 6   Ut med hundar, iväg till willys o handla matsäck o nu har jag lagat mat! Känns bra när man har hunnit med massa saker på en dag   


Nu ska det ätas   

Av Bella - 20 februari 2011 18:50

Vilken jäkla träning vi hade idag! En super taggad hund som verkligen jobbade hundra, som kampade som en riktigt galning (värre än vanligt  ) som var tokfokuserad och som gjorde allting KLOCKRENT   Bra träning är riktig LYCKA!! 


Vi tränade på ställande under inkallning, apportering och friaföljet. Inkallningen med ställandet är vell inte en direkt inkallning än så länge utan vi tränar på snabba ställanden. Bland annat genom att jag backar o hon följer mig o så säger jag kommandot = hon ställer sig = belöning   Vi har även börjat lägga in att jag ställer henne, går en bit bort ropar och kör ställandet, vilket går toppen fint! Inte alls långa sträckor, men man måste kunna krypa innan man kan gå, även inom hundträning   


Apporteringen är inga problem över huvud taget, hon kör snabbt ut, tar apporten super fint utan att slå med tassarna eller nånting sånt o snabb fart tillbaks   Även friaföljet gick super, vilken jäkla energi hon hade i alla rörelser, även fast det var i slutet av passet   


Vi tränade även "runt", runt en lyktstolpe idag, SKITKUL tyckte båda hundarna   Dom runda jätte fint och kom med världens fart för o få belöning   Har tänkt att använda det i träningen sen men är ju även kul o bara träna det i sig   


NU är de solsidan och wallander!    

Av Bella - 18 februari 2011 21:44

Idag så har jag vart ledig från jobbet.. Passade på o mysa massa med hundarna i soffan imorse eftersom jag jobbar i helgen   Sedan på eftermiddagen så åkte jag o hämtade upp malin o hundar, först åkte vi till djurbutiken grizzly men sen till djurens center i jakten på ett baggen bälte till mig   Hittade ett på sista stället, så nu ska det ut o dras runt på matte   Fick även pröva en klövjeväska som familjen lindskog hade hemma, den var för stor för sid (deras pudel) men passade perfekt till Madde, så den ska vi nog ta o köpa av dom   


Vid 4:a tiden så kom även Emma o sanna o slöt upp till gruppen, dags för lång promenad! Tar ett tag o få ordning på alla taggade o glada hundar o alla deras koppel men sen bär vi iväg som världens flock, en flock på hela 9 hundar   endast gammel molly o sjuklingen kion som inte får hänga med!


Älskar mitt fina gäng, alla hundar passar så bra ihop o likaså vi människor   


     Här kommer två små mobilbilder på baggenbältet, klövjeväskan och en linslus   

Av Bella - 17 februari 2011 19:31

Jag har inte skrivit så mkt om att Kion har vart dålig den senaste tiden, mkt för att jag ville inte skriva något innan vi visste hur han svara på behandlingen och dels för att många missuppfattar mkt och kan "prata" väldigt mkt om saker o ting som inte stämmer.. Därför kommer nu här hans berättelse för den här gången!


Som många (men inte alla) vet så fick Kion en Eosinofil sjukdom (en autoemunu sjukdom) våren 2007. Han vart riktigt riktigt dålig, Kion som är världens matvrak åt inte ens korv, han bara sov, hosta och ville inte göra någonting. Vi åkte många vändor fram och tillbaks till strömsholm. Massa blodprover, lungröntgen, medecineringar, biopsi, lungspolning o.s.v Kion var svag, orkade ingenting och han fick max gå 10 minuter åt gången. Han sattes på en hög dosering kortison som sedan skulle trappas ner allt eftersom. Vi började på 3 tabletter om dagen i 3 veckor och minskade sen 1/2 tablett var trejde vecka. Allt för att chocka imunförsvaret och få det att jobba rätt igen. Hög dos kortison = kissnödig hund = matte o kion fick springa ut klockan 2 varje natt i ca 3 månaders tid.. Men medecinen hjälpte och Kion vart helt återställd, han vart så bra så han inte ens behövde gå på nån mer medecin, vilket är ovanligt. Min lilla kämpe   


Hösten 2009 så fick Kion ett "återfall". Han sattes på penicillin för dom trodde det kunde vara en lätt lunginflamation. Han svarade på behandlingen och blev helt frisk igen.


Och så var det januari 2011. Kion började åter igen hosta, men varken hans aptit och hans energi var oförändrad. Vi beslutade att uppsöka veterinären även fast han mådde bra förutom hostningarna. Hund och Katt kliniken följde upp Kion i slutskedet av hans sjukdom 2007 och det var därför självklart att vi vände oss till dom. Nya blodprover, lungröntgen och överläggning. Man såg inga förändringar på blodproven utan alla värden var normala. Lotten bäckgren (veterinären) hörde heller inte speciellt mkt när hon lyssna på lungorna, utan det var vid lungröntgen som man såg förändringarna. Jag har ju vid det här laget sett ett antal lungbilder så även jag såg på en gång att det inte stod helt rätt till. På en lungröntgen så ska lungorna vara så mörka som möjligt (helt svarta), det är då är dom friska. Kions är inte svarta, dom har en svart bakgrund men sen är det gråa partier över hela lungorna. Alltså är det nått som helt klart inte stämmer. Vi fick också reda på att Kions hjärta är förstorat. Det har blivit så just på grund av hans lungproblem. Hjärtat är ju en muskel och en muskel som måste jobba hårt (för att få syret från sjuka lungor) växer ju. Men det är som tur var inget farligt med det! 


Nu var ju frågan hur dom skulle medicinera honom. Svårt eftersom dom inte kunde säga exakt vad det är. Kan vara en lunginflammation eller så kan hans eosinofila sjukdom blossat upp igen. Han börjades med o sättas på penicilin för att se om han svara på de och då skulle de vara en lunginflammation. Kion svarade inte på medicinen utan hostade precis lika mkt som innan, men fortfarande pigg o hungrig. Vid återbesöket visade det sig att lungorna såg inte bättre ut alls och han sattes nu på en hög kortison dos igen för att  chocka imunförsvaret igen. Nu på en kortare tid, vi har trappat ner en tablett var 3:e dag under 2 veckor. Vi startade på 3 och sista 7 dagarna så har han fått 1 varannan dag. Så fort Kion fick Kortisonet så slutade han hosta   Äntligen en reaktion! Men lyckan var inte så lång, när vi kom ner på en 1/2 tablett varannan dag så började han smått hosta igen, inte alls lika mkt som innan men några gånger. Vi hade åter besök idag hos H o K kliniken där nya röntgen bilder togs och man såg stor! förändring   Han var mkt "mörkare" på lungorna på bilderna, s kortisonet har verkligen hjälpt. 


Men eftersom han har börjat hosta igen så är det nu beslutat att han ska gå på en halv tablett kortison varje dag. Vi ska börja o göra det ända tills återbesöket i slutet på mars, men kanske så måste han äta kortison resten av sitt liv... Inte det roligaste, men det är nödvändigt just nu för att hålla det i ordning.. Jag hoppas ju såklart sen att vi kanske ska kunna minska till varannan dag och sen kanske kunna lyckas ta bort det, eftersom det aldrig är kul att ett djur får gå på medicin.


Min älskade finaste Kion, vad skulle jag göra utan dig!!  

LP1

Av Bella - 12 februari 2011 17:13

Usch usch vad nervös jag var idag!! Både dagarna innan då ag fick höra att det var en hård domare, innan platsliggningen, innan vi skulle in på planen o göra programmet och när vi skulle vänta på poängen/prisutdelningen!


Madde var jätte taggad idag! Hon var super busig och ville bara jobba. Platsliggningen gick toppen bra! Hon låg hur fint och lugnt som helst, flytta knappt ens nosen   Innan vi skulle in för programet så lekte vi o taggade med fotbollen som vi brukar göra! Det tror jag tyvärr den här gången gjorde henne FÖR taggad för under både läggandet, inkallningen och ställandet så pep hon lite gran = nerdrag! Men hon genomförde momenten så himla bra om man bortser från pipandet. Jätte fin fart och jätte bra fokus   


Linförigheten gick super, den bästa på alla tävlingarna och även hoppet gick jätte fint!   Apporten tyckte jag gick fint men domaren tyckte att jag la in apporten i munnen på madde och därför fick vi en 6:a, men apporten är ju inte direkt det viktigaste momentet   Ställandet gick också toppen fint tyckte jag o madde gjorde skit snyggt "hopp-stå" något de flesta tycker ser skit snyggt ut, men inte den här domaren, för vi fick nerdrag 1 1/2 poäng för att hon "hoppade" vid stanandet   Men så är de inom lydnaden alla domare har sin egna smak! 


Just för att vi fått så varierande poäng så var jag osäker på om det skulle räcka till ett 1:a pris och därför var jag SKIT nervös rent ut sagt   


Men nog räckte det till ett 1:a pris allt! 178,5 poäng en 2:a placering av 14 hundar!! Och det betyder att Madde även har ett LP1 nu   Min underbara och toppen duktiga flicka vad stolt jag är över dig   Världens finaste aussie flicka har jag! 


Här nedan kommer poängen och domarens komentarer:


PLats: 10

Tandvisning: 10

Linförighet: 9 snett sättande x 2

Läggande: 9 pep

Inkallning: 8 jäspa, gnäller, snett sättande

Ställande: 8,5 Hopp, gnäller

Apportering: 6 stoppar in föremål

Hopp: 10 Bra!

Helthet: 9


  

  

Av Bella - 11 februari 2011 18:22

Idag så har ja o madde taggat med en härlig långpromenad i blåst o snö tillsammans med mamma o Kion! Massa bus med pinnar och mer än hälften av tiden vi var ute, tillbringade Madde ute i djupsnön och skuttade = super bra styrketräning   


Det har också löst sig med medlemskortet nu, fick hem ett till på posten idag o det var påskrivet på en gång av kassören   Så nu ska ingenting sånt kunna stoppa oss imorgon! Jag hoppas verkligen att allt ska gå bra imorgon! Har hört att det är en väldigt rättvis och "hård" dommare, vilket gör en lite extra nervös   Men vi ska göra vårt absolut bästa, Madde känns super taggad   

Av Bella - 6 februari 2011 19:25

Usch nu vill jag ha vår! Så därför ändrade jag lite på designen idag o försökte göra den lite vårigare   Vet inte om jag riktigt lyckats men den är grön nu iaf, funderade på gul men känns inte det mer höstigt? Får se om de fortsätter vara grönt men orkar inte fixa mer på det idag   

Matte

Madde

Kion

 

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Senaste inläggen

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kategorier

Länkar

Sök i bloggen

Gästboken

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards