vovvarnaslya

Alla inlägg under maj 2012

Av Bella - 28 maj 2012 21:24

Idag så gick jag och madde ut för att träna lydnad med störning då årets upplaga av blodomloppet skulle gå av stapeln ikväll på sportfältet. Vi började först en bit bort med att träna metallapporten, rutan och lite fritt följ. Jag kan inte annat än säga JISSES vilka jäkla apporteringar hon gjorde   det var helt galet! Nog för att jag vet att hon har bra apporering vilken jag är väldigt stolt över men det här var nått alldeles extra.. Hon sprang som ett skott till apporten, griper den samtidigt som hon behåller farten och öser lika jäkla fort in! jag fick gåshud över hela kroppen, den va såå jäääkla snygg!   Det som var ännu bättre var att hon gjorde 4 exakt lika snabba apporter efter varandra, shit va hon är grym! Jag brukar klicka och belöna när hon springer i full fart påvägen in med apporten. gör jag inget släpp kommando så ska hon komma in med den som en ordentlig apporing med avlämning. Madde kom i en väldig fart, hon ökar för hon ville ha leksaken, när hon märker att hon inte får nått släpp kommando och är precis vid mig så slänger hon runt kroppen i farten och satte sig dock lite snett men precis i rätt höjd med mig   vad kan man kräva liksom när hon kom i sånn fart haha!


Efter första träningspasset gick vi in mitt bland alla människor, där tränade vi fritt följ, position, fokus och kontakt. Det som är roligt med madde är att hon nästan går BÄTTRE när det är mkt störningar än när det inte är något alls, något som är väldigt sköönt! Vi tränade även platsliggning mitt bland alla som satt och åt picknick och även lite sitt kvar som ska bli sättande i grupp tillslut   så duktig flicka!


     

Av Bella - 6 maj 2012 23:19

Jag är ju seg som vanligt med bloggen så därför kommer inte nyheterna upp förens 1 vecka senare. Men i lördags (28/4) så tävlade jag och madde lk 2 på Fagersta bk och vi tog vårt sista 1:a pris och dessutom med en vinst och grymma poäng, 185p trots 1 nolla  Jag är så jääkla glad för fyy sjutton vad vi har slitit för det där sista 1:a priset!!


Jag blir ju så himla nervös vid tävlingar vilket gör att jag inte hjälper madde på samma sätt som på träning vilket gör att momenten inte blir som dom är egentligen + att vissa moment har vi haft våra motgångar i. Men nu har vi hårdtränat, både jag med min mentala träning och vi tillsammans på momenten och äntligen gav de resultat, äntligen fick vi visa att vi KAN igen    


Vi var bara 3 stycken i klassen och jag fick start nr 1 såklart. Vi skulle köra igång programmen direkt efter platsliggningen men då krävde jag att jag måste få belöna min hund emellan iaf, vi fick ca 3 min på oss. Ett helt nytt upplägg inför en tävlingsstart. Men madde är inte svår att få igång eller att få henne o hitta fokus på vad vi ska göra så vi gick in och var riktigt peppade.

Hela programet gick galant! Madde var på tårna och taggad, vilket gjorde att jag slappnade av och vi kunde köra vårt rejs. Fria följet gick super, tydligen en vid sväng och ett snett sättande men annars perfekt. Vi nollade läggande under gång tyvärr. Det blåste nästan storm när jag skulle kommendera henne så jag klandrar henne inte för att hon inte hörde mig, tyr bara att de va just läggande som inte hördes eftersom det har lägst koffecient   Vid inkallningen så öste hon gärnet som vanligt, såg ut som att hon skulle studsa emot mig för hon hade sån fart men hon lyckas kasta sig in i en skit snygg ingång   






Sedan kom det mest nervprövande momentet, Rutan! Vi har fått jobbat som tusan på det momentet då madde har haft skiit svårt o förstå vad jag vill med det. Vi har fått testat massor av metoder och nu äntligen har vi en som fungerar. Vi har bara nötat och nötat innan tävlingen och nu skulle den sättas på prov, hade den gett resultat?! Jag skickade henne och det såg ut som att hon skulle stanna innan rutan (vilket hon har gjort på tidigare tävlingar) men sen var det som att hon upptäckte vart hon skulle och sprang till rutan. Jag hann ställa henne vid kanten av den med 3 tassar i rutan.. Vi KLARADE rutan   helt overkligt. Där var tävlingen redan gjort för mig, att vi lyckades med vårt "hat moment" var det bästa med allt!




Apporteringen gick galant, skit bra fart och gripande! Hoppet var nervpirrande då hon hoppade fint över och satte sig preeeecis på andra sidan hindret, nästan så nosen var över. Trodde hon skulle slå i vid tillbaka hoppet, men icke sa nicke, min lilla känguru studsade över hindret skit fint. Sedan var bara fjärren kvar. Ett moment som vi har haft problem med på tävling, men aaldrig på träning. Vi har jobbat massor med första skiftet på träning och jag önskade verkligen att hon skulle fixa det för o få ett bra avslut på programmet. Och vad gör inte då min tjej, jo hon sätter sig upp jätte fint på en gång  Lite segt tyckte dommaren, men de viktigaste var att hon satte sig, glatt, snyggt och fint!



Lyckan var total, jag var så stolt över mig och madde och nu var det bara att hålla tummarna för ett 1:a pris. Och det fick vi allt! 185 poäng TROTS en nolla på läggandet (hade vi satt det hade vi vart uppe på över 190). Vi fick vårt sista 1:a pris, vi vann klassen och därmed fick madde titeln LP2   Finaste blåaste pärlan, vi lyckades och det kändes såå bra!


 

Här kommer poängen för momenten:

Platsen: 10






FF: 9

Läggande: 0

Inkallning: 10

Rutan: 10

Apportering: 10

Hopp: 10

Fjärr:9

Helhet: 10


 

   




















Matte

Madde

Kion

 

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Senaste inläggen

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kategorier

Länkar

Sök i bloggen

Gästboken

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards