vovvarnaslya

Alla inlägg under januari 2011

Av Bella - 31 januari 2011 17:44

igår så åkte jag och madde iväg till viby ridhus för att vara med på månadstävlingen som öbk och laxå bk har ihop 1 gång/månaden   Jag kom dit lite tidigt så jag o Madde passade på o gå en härlig promenad i solen (vårvärme) o de va så skönt! Vi var tbx vid ridhuset ca 12.40 o då var fortfarande ingen där (träningen börjar 12.30 o alla brukar vara i tid   ) Vi väntade o väntade, undrade om jag hade kommit rätt   Jag o Madde började då plocka fram hindrena, inte det lättaste då gungan tog upp halva bredden på gången, men slalom, hopp pinnar och tunnlar lyckades vi få fram iaf! Madde kom på en skit kul grej tyckte hon, att varje gång jag gick in o hämtade en grej så gick hon med och tog gungan    så duktig o söt!


Tillslut kom folket iaf och då blev det banbygge och banvandring. Camilla hade fixat banan så att det gick o köra en svårare variant och en lättare variant   Den lätta var jätte bra, med lagom kluriga byten och handling. Madde var så himla duktig! Hon lyssnade jätte bra på mina kommandon och min handling och tog allt toppen fint med hög fart! Vi börjar verkligen bli ett bra team på agility planen, hon har alltid vart duktig och matte mindre duktig, då jag måste handla madde på ett helt annat sätt än vad jag någonsin har kört kion på   Jag börjar äntligen se hur jag ska göra o tänka. Till exempel så var det en raksträcka från balans och sen hopp o hopp, jag sa fram hopp fram, madde tog första hindret men vek sedan av mot tunneln som låg åt höger (jag var lite bakom). 2 gånger gjorde hon så och jag förstod inte, sedan sa jag fram hopp o hopp och då tog hon raksträckan jätte fint   Måste tänka på att i situationer där flera alternativ finns så kan jag lägga in hinderkommandot för att informera henne ännu mer om att det är hindrena framför hon ska ta!


Jag är jätte nöjd med min duktiga tjej och vi kommer få så kul på agilitybanorna sen   


Förresten så är Madde inprincip sig själv igen   Vi tränade lite lydnad igår när vi väntade på folket och det bara lös i ögonen på henne under hela träningen!! Jag blir så himla glad, då var det bara skendräktighet, jag som var så orolig, min lilla snutta   

Av Bella - 30 januari 2011 10:43

Jag började går dagen med att jobba på jensens och hotellet några timmar, för att sedan åka snabbt hem, byta om fort och ta bilen ut till karlslund. Emma o sanna var där tidigare och jag hade sagt att dom skulle börja gå o så skulle vi komma ikapp dom, jäklar vad jag o madde knatade på   Vi mötte dom på ett gärde, där hundarna kunde busa, matte hade det jobbigare då jag sjönk ner var 4:e steg, men får se de som bra träning för benen   Resten av promenaden var en powerwalk, sanna o emma hade baggenbälten på sig med sina aussiesar fastspända så dom fick en riktig drag hjälp.


Även Madde fick testa på o dra, sanna spände även fast Madde i baggen bältet och så fick jag gå som en liten "drakraft/morot" framför dom. Det som var så himla häftigt att se var den att när madde kom in i arbetar tänket så jobbade hon bara på, även fast hon kom om mig så fortsatte hon bara att dra, det var som att hon hamna i en slags trans eller nått   Jätte häftigt att se! Sen kom hon ju på att jag var bakom och då saktade hon ner, men då började vi bara om! Tack sanna för att hon fick jobba på med dig o misty! Sen fick även jag testa att ha sannas baggenbälte och gå med misty (som är mer erfaren än madde), vilken bra träning för både hund och matte! Nu ska jag verkligen skaffa ett eget baggenbälte, kommer vara till bra hjälp nu när jag ska börja springa, att kunna ha med madde och t.o.m få lite draghjälp   


Här är en bild på ett baggenbälte, så alla är med på vad jag pratar om   


  


Trötta som bara den var vi när vi kom hem iaf! Men kvällen fick ett jätte bra slut, jag malin och pontus gick ut och åt på grekiska kolgrillen tillsammans, super duper gott   

Av Bella - 27 januari 2011 17:29

Tänk vad mkt kul och nyttiga saker man kan göra på en promenad   Man kan leka o kampa med massa pinnar efter hela vägen, man kan träna lydnad som går helt toppen bra! Man kan miljöträna vid en byggarbetsplats som låter väldigt konstigt och där det är mkt liv, man kan stanna till och fotografera en otroligt vacker hund och man kan faktiskt störnings/miljö träna en fågel intresserad hund bredvid ca 200 änder   sen så kan man ju faktiskt gå också   Allt detta passade jag o Madde på att göra på våran ca 5 km långa promenad på dagen   


Och nu är det snart dags för mig och madde att åka upp till adolfsberg för att gå ut och gå med malin och hennes hundar    


Här nedan kommer några av dagens bilder!


 

 


     

 


  

Av Bella - 23 januari 2011 20:52

Det är mitt ord idag, JIPPIE!! För de är så jag känner, jag är så glad, så stolt, så lycklig och förälskad! Och allt det här i min fina fina MADDE   


Som jag har skrivit o bloggen så har jag o madde tagit det lugnt med lydnad/träning de senaste veckorna p.g.a alla smällare/raketer, löp, uttjatat och skendräktighet. Vi vilade oss helt enkelt i form träningsmässigt o latjade med massa annat skoj istället   Redan i fredags så åkte ja o madde iväg till värmland, vi hälsade på vänner och lärare i forshaga (saknas), åkte hem till sofie, robin och Ben i säffle o tittade in deras nya lägenhet och där sov vi också   igår så gick vi ut o tränade lite för o känna på formen inför idag och det kändes bra, hon var mkt mer taggad än senaste tiden men fortfarande inte riktigt samma glöd ibland på momenten.. På eftermiddagen så åkte vi in till karlstad där vi bosatte oss hos Anna, fredrik och silver, som är Maddes kullbror   En jätte trevlig kväll med massa aussie/syskon prat   Jag var förvånansvärt lugn igår kväll, men jag kan lova att det var skillnad imorse när jag vaknade   


Nerverna hade krypit på ordentligt, men vi skulle gå in o göra de vi kan o hoppas på det bästa. Och nog blev det de BÄSTA   Madde var astaggad innan och platsliggningen gick toppen fint med en "solklar 10:a" som domare Anette Daleke sa   Då kändes de så bra! Vi var startnummer 3. Vi peppade med bollen innan och bara hade skoj. Känslan satt kvar även när vi kom in på planen. Linförigheten gick bra, hon hade jätte fin position och fokus, skit snygga vänster svängar o även höger svängarna satt bra. Däremot halten och helt om vart lite knagliga o snea, bara o jobba vidare   Sedan flöt det bara på, madde var glad men hade inte den "härligt galna" uttrycket o känslan men hon var mkt piggare o gladare än sista veckorna   Momenten flöt på toppen och det gick AS BRA! Vilken jäkla inkallning! När vi skulle köra hoppet vart madde så taggad att hon t.o.m ville dra innan vi ens hade kommit fram till det = positivt   


Jag var så himla stolt och glad när vi kom ut o vi lekta med fotbollen som bara vi kan!   Nu skulle man bara gå o vänta på prisutdelning och få reda på vilken poäng vi hade fått. Det blev så himla galet så vi fick 190 POÄNG, KLASSVINST och 1:a pris   Vilken glädje, helt galet bra!! Tänk om madde hade vart precis så övertaggad som hon var första tävlingen, då hade vi inte vart långt ifrån maxpoängen     MIN PRINCESSA   


Poängen och kommentarerna vi fick var:


Platsliggning: 10 p

Tandvisning: 10 p

Linförigheten: 8,5 p ss, dk, snyggvänster, fin kontakt, sitter ej, mkt bra postition

Läggande: 9 p ngt långsamt läggande

Inkallande: 9,5 p ngt slarvig ingång

Ställande: 10 p fint =)

Apportering: 10 p Så ska de se ut!!

Hopp: 10 p

Helhet: 9,5 p mkt fint samarbete, lite mer tempo önskas.


Så nästa tävling då jäklar ska vi ta vårat sista 1:a pris   


  


Av Bella - 17 januari 2011 12:58

Ja de är vad jag har just nu! Jag är jätte taggad att tävla på söndag   men jag vet samtidigt inte alls hur de kommer gå eftersom madde inte är sig själv   Jag har haft en orolig känsla att nått inte stämmer med henne, har haft så i drygt 2 veckor snart. Hon är som hon brukar hemma, bara lite tröttare, när vi ska träna så gör hon de men inte alls med den glädje o lycka som hon brukar ha, o så blir hon trött så fort   det hon har gjort med sin vanliga glimt i ögat är när vi tar fram klickern o shaepar fram beteenden.. Har funderat på om de fortfarande är från nyår som hon är berörd, men hon ser inte rädd ut o inte låg. Jag har tänkt på om hon kanske är förkyld (om hundar nu kan vara de) och därför inte orkar träna, men hon mår ju bra inne som sagt   Jag har tänkt om hon tycker träningen har vart enformig nu när de är vinter (mkt lydnad bl.a.) men igår när vi var på agilityträningen så var hon taggad i början men hon blev trött jätte fort, o såg inte ut att tycka de va kul efter ett tag, o agility blir de bara 1 gång/varanan vecka så de tränar vi ju inte för mkt?..  


Jag pratade med mina vänner på träningen igår då och sa att de känns som att de är nått som inte stämmer med henne. Erika sa då att de var ju inte alls länge sedan hon sluta löpa (ca 2 1/2 vecka) och att hon säkert kan vara skendräktig nu!   Att jag inte har tänkt på de!Jag hade inte en tanke på att tikar (många) hamnar i det stadiet också efter löpet. O om jag har tänkt på de så har ja tänkt att de sitter ihop med löpet på en gång o eftersom man inte märkte nån skillnad alls på henne under löpets gång så tänkte jag inte ens på att en skendräktighet skulle kunna komma   Så nu hoppas vi att min lilla hormonfyllda flicka snart blir sig själv igen   och att det är en skendräktighet som det beror på   Men erika sa att de kan komma sent o det kan vara kvar ett tag så vi tar de lugnt med träningen, inga krav, bara skoj o motionera lite mer,


så får tävlingen på söndag gå som den går, jag vet att Madde kommer göra sitt bästa efter sin kapacitet   

Av Bella - 9 januari 2011 19:28

Ja de här är första inlägget för i år   Har tänkt blogga flera gånger, emn eftersom den här bloggen handlar mkt om hundarna o de har vart tufft just nu för oss så har de fått vänta.. Det jobbiga som vart är att Madde har haft ett tufft nyår, eller snarare i 2 veckors tid   Såklart så har det alltid smällt smällare när vi har försökt o tränat, så fort vi har vart ute o gått eller ja så fort vi har gjort nått i överhuvudtaget så har folk skjutit raketer/smällare   Madde har alltså kopplat ihop ute=skott=rädd hund. Har inte alls vart kul för henne och det har påverkat mig nått enormt, det gör så ont i hjärtat o se henne rädd! Nu så har smällarna börjat avta, kan fortfarande komma någon här o där (satans människor) och jag blir så arg varje gång   , men måste behärska mig  för maddes skull! Så himla glad att Kion är så orädd, det är som att raketerna inte ens existerar i hans värld   


Nu har Maddes personlighet kommit tillbaks mer o mer   Hon hoppar o skuttar, leker me pinnar, med mig och med Kion   I träningen hemma så är hon fortfarande vaksam, vi tränade idag och då fokuserar hon men hon tittar här o där för o se om de kommer nått skott. När hon märkte att de inte gjorde de så slappna hon av   Så vi är påväg tbx!


Har nu beslutat också att jag o madde ska ta en paus med lydnaden, har blivit så mkt lydnad nu under vintern då de är en gren ja vill satsa på, hon är duktig i o som är lätt o träna nu när de är snö. Men det har blivit för mkt, vi gör de vi ska men inte med den glädjen som vi brukar ha. Blir mkt samma sak eftersom vi satsar på Lp 1 så vill man inte börja för mkt med lk 2 heller. Därför ska vi nu träna allt annat förutom lydnad   Vi ska såklart tävla de två tävlngar vi har anmält oss till i januari o feberuari, o nått moment här o där, för att "påminna" inför tävlingarna, men inte att vi ska gå ut för o träna lydnad   Vi tar upp den om ett tag igen o kommer garanterat tycka att de är kul igen   

Av Bella - 1 januari 2011 18:30

Jag hann aldrig logga in på bloggen och han därför inte skriva gott nytt år   Därför säger jag det nu och lägger också in vår gott nytt års bild   


  


Tänkte även passa på och berätta om mina o hundarnas mål/planer för 2011   


 Maddes   

  • Att Madde och jag ska ta LP 1
  • Starta i Lydnads klass 2
  • Ta 1:a pris i LK 2
  • Starta i agility/hoppklass 1
  • Träna vidare på skott rädslan
  • Börja med barmarksdrag

Kions   

  • Försöka ta sista pinnen i Hoppklass 1
  • Mamma har ett eget mål med honom, att klara sig runt en bana utan disk   
  • Att han ska hålla sig frisk o fräsch o förhoppningsvis inte få ont igen   

Mattes   

  • Gå ner minst 10 cm i midjan
  • Få bättre kondition för att hinna med på agility banan bättre
  • Jobba på springteknik för att kunna springa maximalt för min kapacitet
  • Köpa och lära mig åka längdskidor   

Matte

Madde

Kion

 

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Senaste inläggen

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kategorier

Länkar

Sök i bloggen

Gästboken

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards