vovvarnaslya

Alla inlägg under juli 2011

Av Bella - 15 juli 2011 17:11

Igår var det en bra dag! Jag fick dels antagnings besked om att jag har blivit antagen till utbildningen jag har sökt  Design av digitala medier heter programmet  och jag börjar den 29 augusti i BORLÄNGE! så de blir flytt på det här med   Jag och hundarna! 


Så för att fira att jag kom in så åkte vi upp till kilsbergen och gick vid göljestigen tsm med hundarna, helt underbart vacker där! Inga människor, man kan ha hundarna lösa hela tiden och hundarna kan bada så mkt som hellst   Vi njöt på hög nivå!


                   

Av Bella - 13 juli 2011 12:54

Nu är vi hemma och har landat efter 6 dagar borta, 4 av dagarna var det även agility tävling uppe i skutskär, gävle. Vi tältade på en jätte mysig camping som påminde om vårt köra rossö på västkusten, emd tallar och kottar och även 1 liten klippa   Vi har haft helt underbart väder, sol 95 % av alla dagar! Det är ju dock inte det bästa tävlingsvädret då hundarna blir riktigt trötta! Det som var skönt då var att det bara var ett klass I lopp om dagen   på så sätt var dom taggade även sista dagen..


Jag hade anmält madde till alla 4:a dagarna och kion till bara hoppklasserna (alltså 2 dagar) för det är där vi jagar den sista pinnen   Det känns som att jag har kommit på en bra rutin (som det är nu) innan starten med madde nu. Vi håller inte på o kampar nått innan, många gör de för o tagga sina hundar, jag taggar madde med godis och kampar med henne som belöning efteråt vilket funkar toppen på henne   Vi taggar innan med lite snurr och skall (de bästa kommandot hon vet  )  men inte så mkt mer, hon är taggad ändå och jag tänker det att på träning håller man inte på och taggar innan man kör, varför då göra de på tävling?   vissa hundar kan behöva det, absolut, men inte vi som det känns nu! Vi har också kommit på bästa stället mamma kan vara på när hon är med, hon står bara med och är tråkig i starten och under tiden vi kör så förflyttar hon sig till mål och står även tråkig där   Har fungerat toppen sen vi börja med det här, madde letar inte alls efter henne runt banan utan kör som en virvel vind!


Loppena då?! Jo dom gick HUR BRA SOM HELLST trots disk på 3 av 4 lopp   Hon har verkligen fått en jävla fart på banan och det är bara för mig att ösa gärnet för att hinna med alla bytena. Hon har fått ett sånt himla bra driv i stegena och även självständighet (som hon inte alls hade förut), jag kan nu skicka ut henne på hinder och samtidigt dra vidare som en avlöning  och hon tar hindret ändå   (förut så sket hon i hindret om jag stack ifrån henne). Det enda som just nu sinkar oss är slalomet! Hon tar alla slalomingångarna jätte fint men det är som att hon känner att hon inte hinner ta resten och därför gärna tar varanan port.. Det är ju som sagt bara 2 veckor sen hon lärde sig slalomet och vi har inte tränat det i banan ens, så vi testar o ta det på tävling, men om hon inte klarar av det så kör vi vidare på en gång! Med lite mer träning så kommer det gå galant!   Ett av loppena fick jag igenom henne på slalomet iaf, med hjälpt av handen o rösten   så vi har faktiskt kommit o mål utan disk för första gången på tävling tsm!! 


Jag måste bli bättre bara på att få nån o filma loppena! Speciellt synd är det med lördagens agilityklass för det loppet var GALET snyggt! Vi fick massor av beröm av jätte duktiga förare  


Kions första lopp gick bra, han sprang på som bara den men så sprang han förbi säcken två(?) gånger, vilket han aldrig har gjort.. Trots de kom vi i mål utan disk men med mkt tidsfel.. Jag är jätte nöjd med honom ändå   Men gud vad man märker skillnad på mina hundar, kion fick jag sakta ner farten på mig då jag sprang ifrån honom, medans madde får man springa som en idiot med   


Lördag kvällen skulle vi spendera med kompisarna på campingen, grilla o ha det mysigt. Efter tävlingen så gick vi o bada hundarna och även oss själva. Mamma tog med sig hundarna till tältet före mig. När jag, malin o alexandra kommer tbx till tältet/husbilarna så ser vi massa vänner sitta på marken i skuggan och på marken ligger kion??!!!   Jag trodde först att han var död, innan jag såg att hans svans rörde sig.. jag sprang dit fort och det visade sig att det hade fastnat en fiskekrok i hans baktass.. Hullingen hade åkt in i tån och därför kunde vi inte dra ur den heller, den satt där den satt! Vi försökte få tag i en veterinär i gävle men dom hade stängt så det blev bara till o åka till uppsala djursjukhus med honom.. Vi fick som tur va låna Ewas GPS (dom hade vart tvugna o åka in dit med sin egna hund som blev dålig dagen innan) annars hade vi nog aldrig hittat, Tack EWA! Sen var det bara till o vänta, o vänta o vänta.. 2,5 timme innan vi fick träffa veterinären.. dom hade fått in 2 akuta kejsarsnitt på valpande tikar och behövde prioritera dom! Vi åkte då o skaffade mat vilket var iprincip omöjligt i uppsala, om du inte ville ha sushi?. Tillslut hittade vi en pizzeria! Tbx hos veterinären så tog dom in han rätt fort, gav han lugnande och fick sedan trycka igenom kroken o klippa av den.. (usch) Allt som allt landade det på 3600 kr och vi var tbx på campingen 02.00.. 


Lilla Kion gubben att han alltid ska råka ut för någonting   Han mår iaf hur bra som hellst och man märker ingenting på honom, men självklart blev det inget tävlande dagen efter då han var helt slut och för karensen.. 


Det var iaf en jätte bra tävling, jag hade jätte kul (förutom det med kion) och jag vill mer än gärna åka på 4 hjulingen igen   

Av Bella - 4 juli 2011 15:45

I helgen var det dags för årets upplaga av kanonsabotören, helt klart en av mina favorittävlingar att åka på! Tävlingen går på super bra underlag (en fotbollsplan), man har sjön 100 m från tävlingplatsen, och även campingen ligger kanske 100 m från tävlingsplatsen. Det är super trevligt folk, roliga banor och ofta tur med vädret fast smhi lovar spö regn   


Det här var maddes 2:a tävling och eftersom hon har tyckt slalomet har vart väldigt svårt att lära sig, och hon inte tog 12 potars slalom förens en knapp vecka innan tävlingen så hade vi som mål att gå in och göra riktigt fina lopp, bortsett från slalomet   Resultats mässigt så blev det 4 diskar (vilket jag redan hade räknat med) och vi gjorde 4 riktigt fina lopp! Första loppet var hon lite tveksam halva banan, hon följde mig, gjorde de hon skulle men inte med någon fart, under andra halvan var det som att hon kom på sig att det är ju bara agility vi kör och då öste hon verkligen gärnet resten av banan! Vid andra loppet hade vi lite svårare förutsättningar då himlen öppnade sig strax innan vi skulle in på planen, samtidigt som det åskade på håll och hon är inte direkt förtjust i nån utav dom grejerna. Men hon sprang på jätte fint! Inte hennes snabbaste men räknar man bort slalomet så hade vi gått nollade   


Det var en lång första dag, våra starter var inte förens kl 17.30 och ca 19.30 så madde sov gott den natten! Lät henne vila mkt under dag nr 2 så hon skulle orka köra 2 stycken lika sena lopp igen! Madde börjar verkligen bli bekväm med tävlingsmiljön, vilket är skönt för då kommer hon kunna slappna av mkt mer i buren, vid planen och på planen, jag får alltså en mer utvilad hund   1:a loppet under dag nr 2 gick både bra och dåligt, hon rev 2 hinder, hon sprang på jätte fint och tog jätte fina kontaktfält! 2:a loppet var en ren spring bana, det var bara o lägga benen på ryggen o hänga med hunden då det bara var 1 enda byte på hela banan   roligt o avsluta med en sån bana! Och nu trodde man ju att madde skulle vara som tröttast, glöm det! Hon var as pigg, super peppad och sprang sitt snabbaste lopp på hela helgen   Jag kan inte vara mer nöjd med henne! 


Det man måste komma ihåg är även det att i varje lopp så har hon faktiskt tagit slalomingångarna jätte fint , visserligen har jag bromsat henne lite men ändå  så vi är på god väg iaf att få till det hela!    På onsdag åker vi iväg igen och ska då vara på en 4 dagars tävling med 1 lopp om dagen, så då ska vi även klämma in lydnads träning   

Matte

Madde

Kion

 

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Senaste inläggen

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kategorier

Länkar

Sök i bloggen

Gästboken

Tidigare år

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards