vovvarnaslya

Alla inlägg under augusti 2010

Av Bella - 30 augusti 2010 14:51

Igår morse så hade jag, sanna, emma och a-c bestämmt träff ute på ÖBK. Vi hade alla olika planer på vad vi ville träna och formade morgonen efter det. Jag och a-c ville köra igenom lydnaden (tävlingsmässigt), hon appellen och jag lk1   Jag taggade madde innan vi vart inakallade på planen och tyckte hon var med. När vi sedan skulle börja med linförigheten så var hon inte alls med.. Hon tittade runt en massa, låg efter mig och svängde inte alls bra hm.. Tur att man har med sig bra tjejer som på en gång kunde se att jag inte hade fått henne i rätt sinnesstämning och fokus innan och att de var därför hon gick så dåligt.. Jag har ju aldrig tävlat lydnad förut och inte satsat stort på de eftersom kion inte är ett direkt "f-an" av det (inte förens på senare tid) och vet då inte riktigt hur man taggar en lydnads hund innan man går ut på tävlingsplanen   Men nu har jag fått bra tips som jag testade lite senare och de funka toppen   Resten av momenten gick jätte fint och jag belönade bara direkt på läggandet under gång eftersom vi har haft lite strul med det, men nu gick det hur bra som helst   annars belönade jag med bara mig och beröm mellan dom andra (för att få de så tävlingslikt som möjligt) och det gick jätte bra, hon höll bra fokus på alla momenten utan godis eller lek emellan   Duktiga flickan!


Hade bestämt mig innan att madde o jag enbart skulle träna kontaktfälten på a-hindret idag o ingen annan agility, eftersom det har blivit en hel del agility i veckan och man vill inte att hon varken ska bli över tänd (eftersom hon har upptäckt hur kul de är och börjar bli riktigt snabb nu) och inte heller att det ska bli uttjatat   Kontaktfältena gick toppen iaf och hon börjar verkligen förstå poängen   Sedan blev det även våra två första budförings skick till Emma och första gången sa jag nog marsch lite otydligt så hon hade inte så hög fart, men andra skicket gick hon lika fort till emma som till mig   


Kion snyggingen då?   Han har numera den snyggaste slalomtekniken som han någonsin har haft och mest driv i slalomen någonsin!! Såklart att han ska briljera nu bara för att vi inte tävlar för tillfället   Han springer som bara sjutton och jag tror nog att vi ska kunna komma ut på nån mer tävling iaf   Tunnel galen ha han ju alltid vart och den hunden kan defenetivt jobba ifrån mig, vilket egentligen är vårt största problem då han gärna jobbar alldeles för mkt ifrån mig   Därför är madde o kion varandras motsatser, kion måste man träna på att följa mig o lyssna på min handling och på mina kommandon, madde åt andra sidan lyssnar och följer en hur lätt som helst (tajta svängar blir inte vårt problem) men man kommer få jobba mer på o få henne o jobba ifrån mig o jobba självständigt    Mina älsklingar! 

Av Bella - 28 augusti 2010 14:31

Idag tog jag med mig kameran ut på min o hundarnas soliga långprommenad    Tänkte att de blir toppen bilder på båda, men jag har nu lärt mig att Madde kan vara riktigt svår att få bra på bild med mkt sol på henne och med en för ljus bakgrund, breor på att hon har så vit päls i övrigt   Kion däremot blir bäst med mkt ljus då han är mörkare och har mörka ögon.. Har man inte ljus i hans ansikte så smälter ofta hans ögon in i hans päls   Men fick till några fina bilder iaf på mina älsklingar! 


Titta o njut!   




 

               


    


   

Av Bella - 26 augusti 2010 20:48

Ja de är vad som har hänt de senaste dagarna på tränings fronten   Madde gör så himla stora framsteg inom agilityn varenda träning som går! Hon tar nu hindrena med mycket mera sug, med attityd och med vilja, för att hon tycker det är kul   Vi har tränat alla hinder nu och hon kan dom någorlunda allihopa men vi har inte bråttom så vi ska blir riktigt säkra på dom tillslut   slalomet går frammåt, kontakt fältena går jätte fint och hon börjar förstå poängen med vad jag vill att hon ska göra (fast hon tycker fortfarande att det är praktiskt att hoppa dom   ), hon är jätte fint driv på framträningen, tunnlarna är toppen kul och gungan är inte alls läskig längre (tog bara 2 träningar).. Hon är så duktig min lilla flicka    


Någon som dessutom går toppen fint nu är min lilla gubbe! När vi tränar så springer han för glatta livet, kör skit snygga slalom och lyssnar toppen   Han har alltid vart sådan att han har vilat sig i form inför tävlingar t.ex och de ser man nu med. Han har inte ont just nu i rygg/ljumsken men vill inte tävla just nu iaf med honom så han inte blir värre igen, känns jätte tråkigt men det är nog det bästa för honom   


Lydnad har det också blivit, Madde går toppen fint som vanligt. Hon kronglar fortfarande lite med läggandet under gång vissa träningar och vissa så fungerar det toppen fint   Jag måste verkligen gå och öva in ett tonlägge på ligg kommandot så det blir samma varje gång! Det är ju Matte som är otydlig såklart när jag ska kommendera!


Det har även blivit skott träning den här veckan (oplanerat). När vi var på klubben i tisdags så small det till när vi stod och pratade. Vi fortsatte och prata precis som innan och det enda madde gjorde var att titta lite granna men inget mer, och när jag frågade om "hon är med?" så var hon taggad på en gång och hade inga som helst problem att träna     Så himla duktig tjej!! Sedan under resten av träningen så höll IPO folket på schäferklubben bredvid på med att träna med deras piska väldigt mkt och den låter verkligen som pistol skott varje gång.. Vet ni vem som struntade blankt i den? JO min MADDIS   Känns så bra att det är påväg åt rätt håll!


Vart en kort (eller lång) summering om vad vi har gjort den här veckan hitills och i helgen är det spår inplanerat för hoppningsvis   


Ha de så bra!

Av Bella - 22 augusti 2010 20:44

Det var ungefär den åsikten madde hade när vi träna läggande under gång idag   Helt plötsligt så bestämmde sig madde för att ligg helt enkelt måste betyda stå och gjorde då fina hoppstå vid varje ligg kommando   Vet inte riktigt vad det berodde på, gissade på att det var för att jag kanske omedvetet sa "ligg" i ett för högt tonläge som är nära "stå" kommandot och att det därför blev så   Min lilla fröken är nämligen väldigt känslig i vilket tonläge man säger kommandona o hur fort man gör det och jag har inte riktigt vant mig vid det än och får inte riktigt till "ligg" kommadots ljudnivå varenda gång.. Tror jag får ta o ställa mig själv nån gång o torr gå o öva på att få in ett bra liggkommando själv först   


Resten av träningen gick toppen fint och de var några dagar sen vi tränade lydnad nu o madde gav verkligen gärnet förutom i läggandet    Tillslut fick vi till det riktigt bra med  dom också  


Kion o jag tog ett roligt träningspass också men för oss var det motsatta saken som gällde, när vi skulle göra ställande under gång så la han sig hela tiden, Dom skulle kanske ta o byta moment hundarna   Kion som inte har tränat på ett tag var verkligen super gasad! Han skällde (som vanligt) o gjorde sitt yttersta för o få köttbullarna, sen om de vart rätt spelade inte så stor roll   Måste ta o träna mer med honom också, blir lätt så när Madde är här nu eftersom hon är en väldigt annorlunda hund (för mig) att träna och det är skit kul, men Kion kan han med   

Av Bella - 19 augusti 2010 20:58

Här kommer det några av alla bilder från Frövis tävling 14-15/8   Är det någon bild som ni vill ha så vill jag att ni hör av er innan!   


                          

Av Bella - 18 augusti 2010 20:59

Ikväll så for jag o hundarna o hämtade upp sanna, misty och elton för att åka o lägga spår + lydnad! Vi hittade en jätte fin skog som blev perfekt för att lägga spårena i med växlande terräng, diken, sump marker, fallna träd o.s.v Vi la spåren åt varandra eftersom det är jätte bra att öva med olika spår läggare när man kan, blir så mkt lättare på en tävling då om hunden är van att spåra efter andra männsikor än dig själv   Målet med maddes och mitt spår var att jobba på attityden till spårapporterna, eftersom hon vet vad hon ska göra o plocka upp dom när hon hittar dom, men hon gör de inte med jätte stor vilja. Så Sanna fick lägga ut 3 apport pinnar + leksak i slutet. 


Medans vi väntade på att spåren skulle ligga till sig så passade vi på o träna lite lydnad. Jag o Madde tränade på framåtsändandet. Madde är väldigt duktig på det när hon komemr på vad jag menar och hon tycker det är kul o jobba framför mig   Något som vi (Sanna   ) upptäckte var att jag ofta belönade efter samma antal steg hela tiden = Madde kommer förvänta sig belöning efter 4 steg hela tiden = inte bra! Så nu bröt vi trenden och belönade efter olika antal steg hela tiden och det tror jag blir jätte bra   


Spåret sen gick toppen fint! Madde var lite gasad i början så det tog några meter innan hon kunde fokusera ordentligt och lägga tyngd i selen. Just för att hon var lite gasad i början så gick hon över den första apporten (som kom rätt tidigt i spåret), jag var då snabb o tog apporten och börja belöna mig med den och ha roligt med den, Vad snopen madde blev !!    Hon vart jätte intresserad av apporten då och båda dom sista apporterna vi hittade hämtade hon jätte fint och fick massa godis o lekstund med godisburken! Efter att hon lugnade sig efter första apporten så spårade hon på super fint resten (förutom ett tapp på mitten)  


Kion fick också spåra idag   Han var nog den hunden som var mest gasad från att vi kom till att han fick gå sitt spår. Måste spåra oftare med honom eftersom det är det han är en stjärna på   Han fick gå något som han aldrig har gjort förut. Han fick gå samma spår som Madde gick innan. Det verkade inte bemärka honom ett dugg att det hade gått nån där innan utan han gick fint där sanna hade gått   (förutom en sväng då han villade bort sig lite på samma ställe som Madde) Han hade också ett väldigt skönt tempo idag (för att vara Kion   ) och han var så himla duktig!


Så nu är vi nöjda o trötta allihopa o det är dags för oss att sova   

Av Bella - 13 augusti 2010 18:51

Tänkte lägga ut några bilder som mamma tog på mig och hundarna härom kvällen   


      

Av Bella - 10 augusti 2010 16:23

Idag så fyller min princessa 2 år   Har bara haft henne i ca 2 månader men det känns som att hon har vart här mycket längre! Hon är min pärla och vi har fått en sån otrolig kontakt tillsammans på bara den här korta tiden, vänta bara ett tag till så blir vi oslagbara (enligt mig förstos   ) Ikväll blir det att fira med lydnadspass, fotografering och märgben   


GRATTIS min älskling    och även grattis till kullsyskonen silver, gnizta och fizzen eftersom dom också fyller år idag     


  

Matte

Madde

Kion

 

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Senaste inläggen

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kategorier

Länkar

Sök i bloggen

Gästboken

Tidigare år

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards