vovvarnaslya

Alla inlägg den 11 maj 2011

Av Bella - 11 maj 2011 11:52

På lördag så ska ja o madde göra våran debut på agility planen o jag är ju nervös såklart   men eftersom vi inte har nått slalom klart så är ja inte så nervös över resultatet utan mer om jag kommer hinna med o handla (engelskt ord, inte svenska handla) henne på ett bra sätt   Men det ska bli riktigt kul att se hur långt vi har kommit.. Vi var uppe på klubben i går och jag märker vilka grejer vi har tränat och vilka grejer vi inte har tränat.. Man glömmer lätt bort sig själv genom att så fort dom kan hindrena så vill man börja köra kombinationer och så kör man gärna kombinationer som dom klarar av bara för att det är så kul   Men eftersom madde är så himla duktig och vi kan komma långt inom agilityn så måste jag  börja tänka på att träna grunderna i handlingen mkt mer! Vi har ju tränat mkt på att runda hindret o ta det från andra hållet och det kan hon riktigt bra nu, även om det är i kombinationer och i hög fart   Nått annat som var toppen var att hon satt lugnt o fint i alla starter, inga tjuvstarter här inte  


 Här kommer de en paint ritad bild på hur jag menar att hon rundar hindret, min väg är alltså den gröna linjen och maddes är den blåa:


 


Sen igår när vi träna så skulle jag göra ett bakom byte och hon snurrade efter hindret nästan varje gång.. Jag måste helt enkelt bli mkt bättre på att träna grund handlings övningar som vi kommer behöva kunna använda sen, och eftersom jag inte är lika snabb som min hund så kommer vi behöva ha det så att hon måste kunna jobba självständigt ifrån mig med fart för att tjäna så mkt tid som möjligt   Men jag är inte direkt stressad.. Vi har inte ens tränat agility i 10 månader än och hon är ändå så grym    


För att göra en bra påminnelse till mig som jag kan gå tbx o titta på så kommer dom huvudsakliga grejerna i vi måste träna mer på:

  • Bakombyten
  • Blindbyten
  • jaakos
  • Kontaktfält
  • starter
  • Frammåt sug ur tunneln (hon tittar alltid efter mig när hon kommer ut ur tunneln, även fast jag ropar fram)
  • Mer framåt träning
Vi får fullt upp i sommar, det är mkt o träna o tänka på, speciellt när man är aktiv och vill tävla inom fler än 1 hundsport   

Matte

Madde

Kion

 

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Senaste inläggen

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kategorier

Länkar

Sök i bloggen

Gästboken

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards