vovvarnaslya

Alla inlägg den 17 november 2010

Av Bella - 17 november 2010 21:16

Igår så testade jag och madde på att valla för första gången ihop   (2:a eller 3:e gången för Madde tror jag). Vi var ute hos min vän och klubbkamrat Jenny som har massa får och dessutom massa bc:s   Jenny är uppväxt med vallningen (hennes mamma tävlar/tränar mkt) och det var jätte kul att få se riktigt vallning på riktigt   Så himla impad av hennes hundar, att få se hundarna i deras riktiga element var jätte tufft! 


Madde hos fåren då?! I början när vi stod på andra sidan grinden om fåren så var hon avvaktande emot dom, hon stod gärna bakom mig och verkade inte överförtjust i att vi skulle in till dom. Men så fort vi gick in i fållan så vart det genast ett annat go i henne och hon blev väldigt intresserad av dom. Vi började med o lägga henne ner för att se hur hon betedde sig inne hos fåren och hon var jätte duktig, man riktigt såg hur hon ville gå efter dom.   Vi började sen så smått att "valla" fårena åt ena hållet i fållan. Ett rätt så trångt utrymme och fåren kunde komma fort väldigt tätt inpå hundarna. Trodde Madde skulle backa undan då, men icke sa nicke, hon ville få dom framåt och när fåren inte fortsatte att gå (för att det vart trfikstockning   ) så upplyste hon dom att det ville hon inte genom att markera/nafsa i hasorna på nått får. Inte för att bita utan för att visa att ni ska fortsätta röra på er när jag föser er   


När hon väl fick fart på fåren så gick det först jätte bra och hon gick efter fint, men sen vart det lite för mkt för madde som då gasade på alldeles för mkt. Matte fick då vara där o ta ner henne på jorden igen för att sedan valla på igen   Var ändå rätt tufft för henne hos fårena för hon försökte äta fårskit nästan hela tiden som en slags överslags handling då hon var gasad o ville "efter" fåren samtidigt som hon var lite skraj! 


Jag är iaf JÄTTE nöjd med henne och jag tyckte att det var super roligt   skulle gärna börja träna det här mkt mer och vi har planer nu, jag o vännerna på att försöka få till det här mer regelbundet, iaf till våren kanske?    

Matte

Madde

Kion

 

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< November 2010 >>>

Senaste inläggen

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kategorier

Länkar

Sök i bloggen

Gästboken

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards